Donderdag 09 - 05 - 2025
Vandaag zijn we na het ontbijt vertrokken . 08:00 uur . Het was nog niet al te warm . We rijden 4,5 uur om de Sri Maha Bodhi te zien ( oudste gedocumenteerde boom op aarde , meer dan 2200 jaar oud ). Daarna bezichtigen we de Ruwanweli Seya pagode.
Tussenstop bij een Hindoe tempel
Nooit geweten dat een vrucht van de cashewnoot er zo uitziet
Na 2 uur rijden over een best drukke weg doen we een sanitaire stop met een heerlijk bakkie "Ceylon Thee"
Vanuit de bus zie we een kudde waterbuffels . Het is volop genieten wat natuur betreft . Heb nog nooit zoveel dieren gespot in het wild .
Beetje energie opdoen . Moet wel zeggen ...wat is het hier tering warm .Het hemd hangt me nat op t lief .
De Jaya Sri Maha Bodhi is een heilige Bo-boom , die in de Mahamewna-tuinen in Anuradhapura, Sri Lanka staat. Het is niet alleen de meest authentieke levende link met Gautama Boeddha, het is ook de oudste door mensen geplante boom ter wereld met een bekende plantdatum en een geregistreerde geschiedenis.
Ongeveer 2600 jaar geleden zat Heer Gautama Boeddha met zijn rug tegen een Esathu-boom ( Aśvattha ) aan de oevers van de Neranjana-rivier in Bodhgaya, India. Het was op dit moment, terwijl hij tegen de boom zat, dat de Boeddha de verlichting zou hebben bereikt. Hierdoor kreeg de boom ook een vereerde status. Hij werd bekend als de Bodhiboom, en pelgrims kwamen hem zelfs tijdens het leven van de Boeddha bekijken.
Later, in 236 voor Christus, werd de boeddhistische non Sanghamitta Maha Theri door keizer Asoka vanuit India naar Sri Lanka gestuurd. Met haar droeg ze een zuidelijke tak van de oorspronkelijke heilige vijg. Deze tak werd ceremonieel aangeboden aan Devanampiya Tissa , een van de eerste koningen van Sri Lanka wiens regering opmerkelijk was vanwege de komst van het boeddhisme. In 236 voor Christus plantte Tissa de tak van de Bodhiboom in zijn Koninklijk Park in Anuradhapura.
De Jaya Sri Maha Bodhi, zoals deze bekend werd, wordt sindsdien verzorgd en beschermd door boeddhistische monniken en toegewijde koningen. Beelden, waterkanalen, gouden hekken en muren zijn door de eeuwen heen rond de boom gebouwd, en boeddhisten hebben aan de voet van de heilige vijg veel geloften en offers gebracht.
Soms heeft de boom te maken gehad met ernstige bedreigingen, en niet alleen door wilde olifanten. Twee stormen in 1907 en 1911 resulteerden in gebroken takken. In 1929 viel een vandaal de boom aan en hakte een andere tak af. In 1985 bestormden Tamil Tijger-separatisten het terrein en vermoordden 146 Singalees-boeddhisten op het bovenste terras.
Ruwanweli seya/dagoba/chetiya
Ruwanweli Seya is een van de grote bijdragen aan de boeddhistische wereld door de grote koning Dutugemunu (137 v.Chr. - 119 v.Chr.). Deze dappere koning was erin geslaagd de Zuid-Indiase indringers te verslaan en het land te verenigen onder de Singalese heerser. De oorspronkelijke structuur van deze Anuradhapura-tempel was 180 voet lang en werd gebouwd in de vorm van een waterbel. Dagoba is vele malen gerenoveerd sinds het in de 1800e eeuw werd ontdekt. Tegenwoordig is door de reconstructie de oorspronkelijke vorm verminderd. Wij moeten bij de ingang verder op sokken en de schouders moeten bedekt zijn . Potdomme , doar krieg je zere pootn van man .
Vandaag was een lange warme dag . Veel mooie dingen gezien .We verblijven 2 nachten in het rajarata hotel. Mooi hotel , maar de airco op de kamer is naar de kl...n. We krijgen een nieuwe kamer . Morgenvroeg vertrekken we om 05:00 uur voor een jeep safari . De luiken gaan dus nu dicht .
Vrijdag 10 - 05 - 2024
Vakantie , 04:30 gaat de wekker . Je moet er iets voor over hebben . Zoals gezegd een jeepsafari in het Wilpattu nationaal park . De safari duurt ruim 3 uur . Het is nu al 26 graden dus de vroegte maakt de safari een stuk aangenamer .
Het woord ‘Wilpattu’ betekent letterlijk ‘land van meren’ en dat beschrijft precies het unieke kenmerk van het park. Het park heeft wel meer dan honderd meren; van kleine poeltjes tot grotere plassen met zanderige oevers. Dat afgewisseld met open grasvlaktes en dichte bossen, maakt een safari door dit park een echt avontuur. In tegenstelling tot andere druk bezochte nationale parken in Sri Lanka, biedt Wilpattu National Park een rustige en serene omgeving. Dat is perfect voor als je de drukte liever wilt vermijden en op een ontspannen manier de wildernis van Sri Lanka wil ontdekken.
Welke dieren leven er in Wilpattu National Park?
Wilpattu National Park is de leefomgeving van vele verschillende dieren. Er leven ongeveer 30 verschillende soorten zoogdieren, met in het bijzonder de luipaard. Deze koning van het park staat aan de top van de voedselketen en dit park is het oorspronkelijke leefgebied van de luipaard. De kans dat je oog in oog met dit majestueuze roofdier komt te staan is dus best aanwezig. Naast luipaarden, struinen er ook wat olifanten door Wilpattu National Park, maar tegenwoordig zijn deze vaker buiten het park in de dorpen te vinden. In de dorpen gaan ze namelijk op zoek naar eten. Ook de zeldzame sloth beren (lippenberen) kan je tegenkomen in Wilpattu National Park. Net als waterbuffels, krokodillen, zwijnen, diverse hertensoorten en veel exotische vogels.
De indische Nimmerzat ( fam van de ooievaar )
Gestreepte Mangoest
Ceylonhoen
Bruine visuil
Ijsvogel
Blauwe pauw ( vrouwtje )
Blauwe pauw ( mannetje )
Bijeneter
Indische slangenarend
oapie
Krokodil
En ja .... we hebben geluk .........Luipaard
Waterbuffel
Indische ralreiger
De lippenbeer hebben we helaas niet gezien . Is wel gespot door medereizigers . Na dik 3,5 uur komen we aan het eind van dit avontuur . We reizen een uur terug naar het hotel om te " chillen " , te lunchen en eventueel te zwemmen om ons vervolgens op te laden voor een bezoek aan Mihintale.
Mihintale is een bergtop in de buurt van Anuradhapura in Sri Lanka. Sri Lankanen geloven dat het de plaats was van een ontmoeting tussen de boeddhistische monnik Mahinda en koning Devanampiyatissa die de aanwezigheid van het boeddhisme in Sri Lanka inluidde. Het gebergte ligt net buiten de koningsstad. Mihintale is eigenlijk een grote rots, die gepaard gaat met talloze tempeltjes en rots woningen. Een monumentale trap van wel 1840 treden voert je naar de top. Hier geniet je van een adembenemend uitzicht over de omgeving.
Introductie van het boeddhisme in Sri Lanka
"TISSA TISSA" echode de stem in de oren van de machtige koning, niemand durfde hem bij zijn naam te noemen omdat hij de koning was, en de koning was verrast te horen dat iemand hem gewoon bij zijn naam noemde. De koning hief zijn hoofd op en richtte zijn gezichtsvermogen voorzichtig in de richting waar de stem vandaan kwam, een kaalhoofdige persoon die op de nabijgelegen enorme granieten rots stond en naar hem keek, de koning verrast, hij had de vreemdeling niet eerder gezien. De buitenlander was niet de enige; hij was met nog eens 5 personen, die achter hem in een rij stonden.
De vreemdeling begon de koning te ondervragen en vroeg: "Tissa, wat is deze boom?" vroeg de buitenlander, "het is een mangoboom" was het antwoord van de koning, "zijn er andere bomen in het bos behalve deze mangoboom?", "Ja, er zijn veel andere bomen in dit bos dan deze mangoboom ' antwoordde de koning.
Vermoedelijk was dit een onderdeel van de eerste QA ter wereld, die plaatsvond in de 3e eeuw voor Christus in Sri Lanka. De vreemdeling, die de koning ondervroeg, was niemand minder dan de zoon van de Indiase keizer Ashoka en de koning was Devanapmpyatissa, die het eiland regeerde in de 3e eeuw voor Christus. Dit was de eerste ontmoeting van een boeddhistische monnik met een Sri Lankaanse heerser.
De boodschapper uit India
Het boeddhisme werd formeel geïntroduceerd op het eiland Sri Lanka in de 3e eeuw voor Christus door monnik Mahinda, die op het eiland arriveerde vanuit het toenmalige boeddhistische India. Monnik Mahinda was de boodschapper die door keizer Asoka naar Sri Lanka was gestuurd om de waardevolle leer van Boeddha op het eiland te introduceren.
Mihintale boeddhistische tempel
Het boeddhistische tempelcomplex van Mihintale ligt op het plateau van de berg Missaka. De geschiedenis van Mihintale en de Missaka-bergen gaat terug tot de regering van koning Devanampiyatissa, 3rd Eeuw voor Christus. Het belangrijkste incident dat Mihintale zo belangrijk maakte, was de introductie van het boeddhisme.
Mihintale wordt beschouwd als de bakermat van het boeddhisme en wordt dagelijks door duizenden boeddhisten bezocht. Tienduizenden boeddhisten op het eiland komen op de dag van de volle maan in juni naar Mihintale om het incident te herdenken dat leidde tot de introductie van het boeddhisme.
Het kloostercomplex van Mihintale is geïnitieerd door monnik Mahinda, die door koning Ashoka uit India voor een boeddhistische missie naar Sri Lanka was gestuurd. Koning Devanampiyatissa ontmoette monnik Mahinda en zijn metgezel die op het plateau, na een lange discussie tussen monnik Mahinda en de koning, de koning tot het boeddhisme bekeerde. Tegelijkertijd werd het boeddhisme de nationale religie van het eiland.
Na de introductie van de boeddhistische monnik woonde Mahinda vele jaren op het eiland, terwijl ze de koning hielp de religie stevig op zijn bodem te vestigen. Aan de andere kant had koning Devanampiyatissa alle fysieke vereisten gefaciliteerd om de religie en het grote kloostercomplex voor de monniken in Mihintale te verspreiden.
Het uitzicht is zoals beloofd adembenemd .
Vandaag een prachtige dag gehad en weer ontzettend veel gezien . Morgen pakken we onze koffers en reizen om 8:30 naar Trincomalee.